پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226403
هشدار جدي/فريب اين روغن‌هاي خوراکي را نخوريد
تاریخ انتشار : 1395/07/01 09:18:22
نمایش : 947
ميل به مصرف روغن زيتون در بين خانواده‌ها، بازار کار سودجويان را داغ کرده به گونه‌اي که کارشناسان نسبت به مصرف برخي از انواع آنها هشدار مي‌دهند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، اين روزها بحث اينکه مصرف کدام روغن مفيد و کدام يک مضر است، داغ شده مانند ميزان مصرفي روغن پالم در لبنيات که همين چند وقت گذشته اخبار رسانه ها، ذهن مردم و مسئولان را به خود مشغول کرده بود اما امروز بحث ديگري در ميان است آن هم مضرات و فوايد استفاده از روغن هاي زيتون.

 

از آن زمان که اندک مضرات روغن‌هاي جامد و مايع بر همگان آشکار شد، ميل و رغبت به استفاده از روغن زيتون بعنوان روغني ايده آل براي سلامتي افزايش يافت تا جايي که خانواده ها براي غذاهاي سرخ کردني و حتي سالاد هم ديگر به وفور روغن زيتون را مصرف مي کنند.

 

هيچکس منکر فوايد و مضرات روغنهاي مختلف بخصوص روغن زيتون نيست اما مدت زماني است که استقبال مردم از خريد روغن زيتون، سودجويان را براي منافع خود به تکاپو انداخته و بازار کاري آنها را داغ کرده است تا جايي که بدون توجه به سلامتي مردم روغن زيتون بي کيفيت و سرطان زا عرضه و مردم هم بي خبر از همه جا آنها را خريداري ومصرف مي کنند.

 

درواقع مردم نمي دانند که با خريد اين نوع روغن زيتونها به جاي انواع مرغوب و با کيفيت، ميزبان سرطان مي شوند، سرطاني که اين روزها با تمام مراحل درماني پيشرفته اما باز هم روزانه افرادي را به کام مرگ مي کشاند.

 

روغن خوب و بد کدام است؟

شهاب اوليايي کارشناس تغذيه و رژيم درماني در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان بيان کرد: روغن مفيد روغني است که جزو اسيدهاي چرب غيراشباع و خصوصا با يک پيوند دوگانه باشد. روغن فرابکر، کنجد، هسته انگور و آفتابگردان خالص ( معمولا در بازار ايران يافت نمي شود) به ترتيب جزو بهترين نوع روغنهاي خوراکي هستند.

 

وي با اشاره به بدترين نوع روغن ها، افزود: روغنهاي جامد هيدروژنه، بعنوان روغنهاي اشباع و با اسيد چرب ترانس، بدترين نوع روغنها شناخته مي شوند که افزايش ابتلا به بيماري هاي قلب و عروق، سکته هاي قلبي و مغزي، گرفتگي عروق و مشکلات عديده ديگر را به همراه دارند.

 

پالم در مقابل پوميس پادشاهي مي‌کند!

اين کارشناس تغذيه و رژيم درماني بيان کرد: روغن پالم روغني از مغز ميوه نخل با مصرف خوراکي است که به عنوان روغني بدون کلسترول در اکثر کشورهاي آفريقايي مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

وي عنوان کرد: روغن پالم در بين روغن هاي گياهي در رده آخر قرار دارد و به دليل داشتن ميزان بالاي چربي هاي اشباع شده براي مصرف بعد از تمام روغن هاي گياهي ديگر توصيه مي شود.

 

اوليايي با بيان اينکه روغن خوراکي پالم معمولا در قنادي ها و صنايع غذايي کاربرد دارد، افزود: در مقابل پالم، اما روغن پوميس روغني حاصل از تفاله هاي زيتون، با مصارف صنعتي و غيرخوراکي بسيار خطرناکتر از پالم عنوان شده است.

 

اينگونه عطر و طعم روغن زيتون عالي را تجربه کنيد

اين کارشناس تغذيه بيان کرد: معمولا از هر کيلو زيتون تنها حدود ۱۵ درصد روغن به دست مي آيد که بسته به روش تهيه آن کيفيتش متفاوت است و بعنوان مثال برخي ها به روشهاي مکانيکي (يعني تحت فشار گذاشتن زيتون) و برخي ديگر به روش شيميايي (اضافه کرن ماده شيميايي هگزان بعنوان حلالي قوي) از زيتون، روغن مي گيرند.

 

وي با بيان اينکه هرقدر درجه روغن زيتون پايين تر باشد ويژگي ها و خواص مفيد خود را بيشتر از دست مي دهد، اظهار داشت: کيفيت روغن هاي زيتون به انواع مختلف فرابکر، بکر، معمولي، تصفيه شده و پوميس (روغن تفاله زيتون) درجه بندي مي شود که هرکدام ويژگي هاي مثبت و منفي خاص خود را دارد، بعنوان مثال بهترين و خالص ترين نوع روغن زيتون با عطر و طعم عالي فرابکر است.

 

به گفته اوليايي در روش فرابکر روغن زيتون دست اول بدون اضافه کردن هيچ نوع حلالي به دست مي آيد.

 

سرطان در جيب شما و سود در جيب سودجويان!

اوليايي پوميس را بدترين نوع روغن زيتون دانست و عنوان کرد: اين نوع روغن اصلا خوراکي نيست و معمولا براي تهيه صابون، کرم ها، پماد يا خمير دندان استفاده مي شود.

 

وي با اشاره به اقدام برخي سودجويان از روغن پوميس افزود: اما سودجويان با خريد تفاله هاي زيتون، ضمن اضافه کردن حلال هگزان فراوان، با يک حرارت بالا روغن آن را استخراج مي کنند و به اسم روغن زيتون خوراکي (يا به صورت خالص يا ترکيب با روغن زيتون اصلي) به فروش مي رسانند، درحالي که به دليل همان هگزان اين روغن به شدت سرطان زا است و سلامتي مصرف کنندگان را تهديد مي کند.

 

اين کارشناس تغذيه اظهار داشت: ترکيب پوميس با روغن زيتون اصل، با از بين بردن خلوص آن، خاصيت سرطان زايي را افزايش مي دهد.

 

اوليايي اعلام کرد: معمولا پوميس بصورت وارداتي است و از کشورهايي با زيتون فراوان مثل ايتاليا و اسپانيا غيرقانوني وارد مي شود، البته آنها درحالي وارد مي شوند که روي بطريهايشان، پوميس بودن قيدشده و بدون توجه به مضرات آن در مصارف خوراکي گاهي در کشور استفاده مي شود.

 

وي ادامه داد: درواقع سودجويان، پوميس را به قيمت صنعتي و بسيار پايين خريداري مي کنند و در قالب روغن زيتون با چهار تا پنج برابر قيمت مي فروشند.

 

پوميس بدون سرطان معني ندارد

وي يادآور شد: تمام محصولاتي که تاييديه هاي آزمايشگاه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را دريافت مي کنند، سلامتيشان تضمين شده و با اطمينان خاطر مي توان مصرف کرد. اين درحالي است که بسياري از روغن زيتونهاي وجود در بازار نه تنها مجوز بهداشتي ندارند بلکه بدون نام و نشان معتبر به فروش مي رسند.

 

نعمتي مدير غذا معاونت غذا و دارو نيز با بيان اينکه روغن زيتون پوميس با داشتن هيدروکربن هاي حلقوي فرار زياد به عنوان حلال اصلي (هگزان) بسيار خطرناک و سرطان زا است، عنوان کرد: پوميس از کشورهاي اسپانيا،و ايتاليا و يونان به‏صورت قاچاق وارد کشور شده و براي مصارف خوراکي با ده درصد زير قيمت روغن هاي ديگر بفروش مي رسد، اين در حالي است که اين روغن در تمامي کشورها به مصرف صنعتي مي‌رسد.

 

به گفته وي، وزارت بهداشت هيچگونه مجوزي براي واردات اين نوع روغن براي مصارف خوراکي صادر نکرده و کليه روغن هاي تفاله زيتون Pomace موجود در بازار قاچاق و غير مجاز هستند.

 

بدون اطمينان دست از خريد بکشيد

اوليايي در پاسخ به اين سوال که چگونه مي توان روغن زيتون خالص از ناخالص (مرغوب از نامرغوب) را تشخيص داد، گفت: جز آزمايش روغن در آزمايشگاههاي مجهز هيچ راه تشخيصي نيست و به کساني که قصد مصرف روغن زيتون را دارند توصيه مي کنيم حتما روغنهايي با نام و نشان معتبر توليد کننده، علائم استاندارد و مجوزهاي وزارت بهداشت را خريداري کنند.

 

بنابراين بهتر است تمام افراد براي مصرف هرگونه مواد خوراکي بخصوص روغن ها از شرايط حفظ سلامتي آنها اطمينان لازم را کسب کنند چرا که هرچند فوايد روغنهايي همچون روغن زيتون به وفور در توصيه هاي مختلف قيد شده اما برخي سوءاستفاده ها تمامي فوايد را از بين مي برند و بيماري هاي مختلف را ميهمان خانه ها مي کنند.

منبع:امروزآنلاين

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html